سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکلات طبی در ورزشکاران ( آسم ناشی از ورزش )

مشکلات طبی در ورزشکاران ( آسم ناشی از ورزش )

اگر شما حدود 12-3 دقیقه پس از آغاز فعالیت ورزشی دچار مشکل تنفسی می شوید ، ممکن است مبتلا به آسم ناشی از ورزش باشید . علائم این بیماری شامل   خس خس سینه، سنگینی قفس سینه ، سرفه و درد ناحیه سینه است . حتی فعالیت مختصر می تواند باعث دشواری در تنفس برخی افراد مبتلا گردد . گاهی اوقات نیز علائم پس از اتمام فعالیت ورزش رخ می دهند
 

v                          چرا ورزش باعث ظهور حمله آسم می شود ؟

در افراد مبتلا ، راههای هوایی نسبت به تغییرات ناگهانی درجه حرارت و رطوبت هوا و بویژه در مقابل آب و هوای سرد و خشک حساس هستند . در حالت طبیعی به هنگام تنفس ، هوا از بینی عبور می کند که باعث افزایش رطوبت و حرارت هوا  می شود . در هنگام فعالیت سنگین افراد بیشتر از طریق دهان نفس می کشند و در نتیجه هوای خشک به راههای هوایی تحتانی می رسد . هوایی که از بینی عبور می کند ، حدود        90-80% رطوبت دارد ، حال آنکه هوایی که مستقیما" از طریق دهان به  ریه ها می رسد تنها دارای رطوبت نسبی%70 -60 %است . به علاوه بینی با حذف   مواد آلوده کننده نظیر گرده گیاهان و گرد و غبار در پیشگیری از حمله آسم مؤثر است .
 

v                           گرم کردن مناسب و نوشیدن مایعات فراوان

در بسیاری از موارد ما این توصیه ها را می شنویم و اغلب به آنها بی اعتنایی  میکنیم . عمل به توصیه های فوق مخصوصا" در افرادمبتلا به آسم ناشی از ورزش اهمیت دارد . مطالعات جدید نشان داده اند گرم کردن مناسب متشکل از حرکات کششی و فعالیت سبک قبل از ورزش ( هر چند به مدت کوتاه ) می تواند علائم ناشی از ورزش را تقلیل دهد . مرحله سرد کردن و بازگشت به حالت اولیه نیز از تغییر سریع حرارت هوا در راههای هوایی ممانعت نموده و از بروز علائم آسم بعد از ورزش پیشگیری می نماید . همچنین نشان داده شده که کم آبی بدن ، آسم را تشدیدمی کند. بنابراین توصیه اکید بر آن است که افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش قبل و درحین فعالیت از مایعات فراوان استفاده نمایند .

به علاوه در صورت داشتن زمینه آسم ، مصرف داروهای مناسب ( معمولا" استنشاقی) قبل از ورزش ( 15 دقیقه قبل ) را فراموش نکنید . این داروها معمولا" در 90-80%  موارد مؤثر هستند و اثر آنها تا 6 ساعت به طول می انجامد  

           آسم ناشی از ورزش بسیار شایع است

بر اساس یک مطالعه ، حداقل یک ششم ورزشکاران آمریکایی شرکت کننده در المپیک 1996 آتلانتا سابقه آسم یا دریافت داروهای ضد آسم را داشته اند . بنابراین با مراقبت و درمان مناسب آسم لزومی به منع افراد از شرکت در ورزشها یا فعالیت فیزیکی نیست .

v          افراد مبتلا می توانند به موفقیت در ورزش دست یابند

ورزشکارانی نظیر Jakie Joyner در رشته دو و میدانی و Amyvan Duken ,  Kurt Grote در رشته شنا که به مدال طلای المپیک دست یافته اند ، نمونه هایی از ورزشکاران موفق مبتلا به آسم هستند . از سایر ورزشکاران مشهور مبتلا به آسم  می توان از دنیس رادمن  Denis Radman  بسکتبالیست معروف آمریکایی و پل اسکولز  Pole Schools منچستر یونایتد نام برد .
 

v           احتیاطات لازم

در هنگام بروز عفونت های ویروسی ، آلودگی شدید هوا یا آب و هوای خیلی سرد، فعالیت خود را محدود نمائید و اگر علیرغم عمل به این توصیه ها به حمله آسم دچار شدید ، از داروهای سریع الاثر استنشاقی ضد آسم نظیر سالبوتامول استفاده نموده و ورزش را متوقف سازید . در صورتی که علائم ظرف 30- 15دقیقه بهتر نشد و یا حتی وخیم  گردید ، بلافاصله از پزشک کمک بخواهید .