سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گردن و درد دراین ناحیه

 

مختصری در مورد آناتومی گردن:

 

ساختار اسکلتی:

جزء ستون مهره ها می باشد که هفت مهره از سی و سه مهره را تشکیل می دهد .

در مهره های گردن اولین مهره ، اطلس نام دارد که دارای جسم مهره ای نمی باشد و به صورت یک حلقه استخوانی است . دومین مهره به نام اکسیس که به مهره اول متصل شده و موجب حرکات چرخش سر به چپ و راست می شود . مهره هفتم گردنی دارای بلند ترین زائده شوکی بوده و از بقیه مهره های گردن بلند تر است . در بخش خلفی گردن قابل لمس می باشد و در ضمن متمایز کننده مهره های گردنی یا پشتی است .

 

ساختار عضلانی:

عضلات جناغی چنبری پستانی ، طویل گردنی ، راست راسی قدامی ، طویل راسی  و نردبانی خلفی، میانی و قدامی ، عضلات موجود در این ناحیه می باشد که حرکات تا شدن ، باز شدن و چرخش ها را برای سر شما امکان پذیر می کنند .

قوی کردن این عضلات می تواند تا حدی از درد در ناحیه گردن در میانسالی را کاهش دهد که در ادامه به این مطلب نیز پرداخته شده است .

 

گردن درد چگونه دردی است ؟ چه کسانی به آن مبتلا می شوند ؟ اصولا چه دلیلی  موجب پیدایش این بیماری می شود ؟

 

گردن انسان بعد از کمر ، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز ، ساییدگی ، کاهش فاصله و بیرون زدگی دیسک است البته مهره های گردن از آنجایی که نخاع و ریشه های عصبی بسیار مهمی را در بر گرفته بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسیب های جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد .

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و به دنبال آن دردهای تیر کشنده در دست ها می شود . از جمله این عوامل می توان به التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای ، وضعیت نامناسب سر و شانه ها ، تعغیر شکل مهره ها ، آرتروز ، بیرون زدگی دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی و کشیدگی های لیگامنی اشاره کرد .

درد در ناحیه گردن می تواند گریبانگیر همه اقشار جامعه شود چه در محیط های کارگری ، چه در محیط های کارمندی و یا حتی در خانه و یا ورزشکاران به خاطر آسیب های احتمالی و ...

 

بیشترین علت وجود درد های مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز ، بیرون زدگی دیسک و سندروم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان در آن مراحل بسیار مفید تر و موثر تر واقع می گردد .

 

چند توصیه برای پیشگیری از درد گردن:

 

کارشناسان نیز معتقدند گردن درد ممکن است در نتیجه تصادف یا آسیب دیدگی ، مشکلات استخوانی – عضلانی و یا حتی تومور بروز کند اما اغلب اوقات قرار گرفتن در یک وضعیت نامناسب و غیر استاندارد مثل وضعیت غیر صحیح بدن به هنگام خواب می تواند منجر به بروز درد در گردن شود .

 

نکات بسیار ساده زیر می تواند در پیشگیری از درد گردن بسیار مفید باشد:

 

1- همیشه گردن خود را در حالت ایستاده ، نشسته ، یا راه رفتن صاف و عمود بر بدن نگه دارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

2- هرگز در حین نشستن در پشت میز کار،  گردن خود را خم نگه ندارید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه کنید یا ارتفاع میز را بالا ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود به مدت طولانی نباشید و یا اگر مجبور به انجام این کار هستید هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید .

3- اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتما با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردن شوید .

4- موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگه دارید ، تا اینکه سر خود را زیاد خم کنید که اینکار می تواند در دراز مدت آسیب زیادی به گردن شما برساند .

5- حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه اینکه خم شود .

6- در موقع رانندگی همانطور که در شماره قبل گفتم تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستتان را دراز کنید و به فرمان برسانید .

7- صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید  حتما بایستی دارای تکیه گاهی برای گردن داشته باشد .

 

ورزش های مفید برای پیشگیری از درد گردن:

 

1- -طوری ایستاده که گردن در امتداد ستون مهره ها ، راست قرار گیرد و روبرو را ببینید . بسیار آرام سر را حرکت داده تا بتوانید سقف را ببینید و پس از مکثی کوتاه به آرامی سر خود را حرکت دهید تا اینبار زمین را ببینید این حرکت را 10 تا 20 بار انجام دهید سپس همین حرکت را طوری انجام دهید تا اینبار سمت چپ و راست خود را ببینید این حرکت را نیز 10 تا 20 بار انجام دهید .

2- در حالت تمرین شماره قبل ایستاده یک دست خود را روی پیشانی خود گذاشته و سر خود را به جلو خم کنید و با دست خود مانع از انجام اینکار شوید با این کار یک انقباض هم طول ( ایزومتریک ) در عضلات گردن شما بوجود می آید که باعث تقویت این عضلات می شود . این حرکت را برای 10 ثانیه انجام دهید سپس همین حرکت را با گذاشتن دست در پشت سر و سپس راست و چپ سر خود نیز انجام دهید .

3- از چرخاندن سر به صورت دورانی به دور محور گردن که در قدیم روال داشت پرهیز کنید .

4- شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید 5 ثانیه نگه دارید سپس رها نمایید این حرکت را سه دوره در هر دوره 10 تا 20 بار انجام دهید .

5-روی یک سطح مناسب به پشت دراز بکشید و گردن خود را از پایین به بالا حرکت دهید این حرکت را 30 تا 40 بار انجام دهید .

  

ورزشکار باشید .

همیشه پیروز و از راه دردسر بدور باشید .