سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورزشهای ممنوع، مضر و مشکوک

ورزشهای ممنوع، مضر و مشکوک

اغلب وقتی صحبت  از ورزش  می‌شود، به یاد فواید ورزش می‌افتیم اگرچه اثرات مفید  ورزش برکسی پوشیده نیست،  اما ورزشی سودمند است که براساس  توجه به ساختار عضلانی اسکلتی و در نظر گرفتن محدودیتهای خاص که در بعضی افراد وجود دارد،  برنامه ریزی  و انجام شود. بعنوان مثال  تمام حرکات  ورزشی سودمند نمی‌باشند و ضرر ناشی  از انجام  برخی از حرکات  بیشتر از فایده آنهاست . اگر  چه نمی‌توان  بامطالعة تجربی اقدام  به اثبات  چنین حالتی کرد زیرا از لحاظ اخلاقی  نمی‌توان حرکات مضر را  تجویز نمود و نتایج  آنرا بررسی کرد ، اما با بررسی بیومکانیک  بدن  می‌توان این حرکات  را به سه دسته کلی مشکوک ، مضر  و ممنوع  تقسیم بندی کرد. برخی  از ورزشهای ذکر شده  در اثر مشاهدة  موارد متعدد آسیب ناشی از انجام  یک فعالیت خاص جزء این دسته قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر ایجاد آسیب در اثر یک حرکت تمرینی خاص به فردی که آن تمرین  را انجام می دهد بستگی دارد. برخی از حرکات تمرینی  می‌توانند فوایدی برای فرد داشته باشند  اما مضرات آنها بیشتر  از فایده شان است . برخی  دیگر از حرکات برای ورزشکاران حرفه‌ای  مفید  می‌باشند اما انجام آنها درافرادی  که تازه تمرینات ورزشی  را شروع کرده‌اند باعث آسیب می‌شود. از طرف  دیگر کسانی که به مبتلا به مشکلات عضلانی  و مفصلی  می‌باشند باید در انتخاب  حرکات  تمرینی  دقت بیشتری می نمایند. مثلاً  انجام برخی تمرینات  در پوکی استخوان ، روماتیسم  مفصلی و یا کمر درد و . . .  باعث بدتر شدن بیماری می‌گردد.

خوشبختانه تقریباً برای تمام  حرکات مضر، تمرینی  بصورت  جایگزین  وجود دارد و برای هرکس حتی در شدید‌ترین حالات بیماری  تمریناتی وجود دارد که به حفظ  سلامت کمک می‌نمایند.

در اینجا به برخی  از شایعترین حرکات که می‌توانند باعث ایجاد آسیب  عضلانی و یا مفصلی شوند می‌پردازیم.

 

1)بالابردن هر دو پا بصورت مستقیم :

شاید بالابردن هر دو پا بصورت مستقیم در یک ورزشکار بعنوان  بخشی از تمرین در نظر گرفته شود. در افراد  غیر ورزشکار این تمرین را بعنوان  روشی جهت  تقویت عضلات شکم توصیه می کنند . اگر  در حین تمرین  عضلات شکم  خسته شود یا عضلات از ابتدا ضعیف باشند این حرکت باعث  افزایش  قوس کمر  شده و فشار  به دیسک  بین مهر‌ه‌ای در ناحیه‌ای کمری افزایش می‌یابد از طرف دیگر انقباض  قوی عضلات جلو و عقب ستون فقرات  باعث افزایش  فشار داخلی  دیسک کمر  شده و درد  بیمار را بدتر کرده  یا حتی باعث  عود دیسک  می‌شود. لذا در افرادی  که بیرون  زدگی دیسک دارند  تازمانی که  عضلات شکمی بخوبی تقویت نشده این حرکت ممنوع است.

 

2)دراز و نشست :

دراز و نشست  بعنوان  روشی برای  تقویت  عضلات شکم مورد  توجه قرار گرفته است. اما اگر عضلات شکم ضعیف باشند بجای  فعال شدن  و تقویت  عضلات شکم ، عضلات ستون فقرات  فعال شده و اگر این  تمرین بدرستی  انجام نپذیرد،  با افزایش  قوس کمر  و فشار  به دیسک  می‌تواند به ستون فقرات کمر آسیب وارد کند. در افرادی که مفاصل آنها شلی بیش از حد دارد بخصوص  در کودکان  باید این نکته در نظر گرفته شود.

علاوه بر این حلقه  کردن دستها به پشت سرعلاوه بر تحت فشار قراردادن کمر، باعث  آسیب مهر‌ه‌های گردن نیز می‌شود.

برای انجام  دراز و نشست در افرادی که این ورزش ممنوعیت خاصی ندارد  زانو ها باید خم باشند  و دراز و نشست بصورت آهسته انجام شود. نباید پاها به جائی گیر داشته باشند زیر گیردادن پاها باعث می‌شود بجای فعال شدن عضلات شکم، عضلات کمر فعال شوند. در صورت ضعف نسبی عضلات شکم می‌توان یک بالشت  کوچک را در پشت شانه قرارداد و دست ها بجای آنکه پشت سر قرار گیرند، در جلو نزدیک زانوها باشند. چرخاندن  ستون فقرات  در آخر  دراز نشست ( رساندن دست راست به زانوی چپ و برعکس) نباید انجام شود. یکی از  حرکات مضر برای کمر خم شدن همراه با چرخش کمر  است. در هر حال  می‌توان بجای دراز نشست  از حرکات جایگزین استفاده نمود.

 

برخی حرکات گردن :

بطور کلی  انجام حرکات ناگهانی ستون فقرات به نظر اکثر متخصصین  ممنوع است. حرکات چرخش گردن  اگر به ملایمت  انجام شود و گردن به عقب خم نشود بدون اشکال است. اما خم شدن گردن بسوی عقب  بخصوص  در افراد سالمند  یا افرادی که بیماری روماتیسم  مفصلی  دارند می‌تواند  همراه با خطرات جدی  باشد. انجام این حرکت اگر بصورت  ناگهانی  باشد می‌تواند به عروق  و اعصاب  قاعده جمجمه آسیب  وارد کند. افرادی که اصطلاحاً  دچار سائیدگی  مهره‌های گردن بوده یا پوکی استخوان  دارند یا سابقه  ضربه و درد گردن دارند نیز  در معرض  آسیب بیشتر  می‌باشند. (قراردادن  بالشتک  پشت سری روی صندلی  اتوموبیل  نیز دقیقاً بخاطر  جلوگیری از حرکت ناگهانی گردن  به سمت عقب  در هنگام  تصادف است).

قرار گرفتن  برروی شانه برای دوچرخه زدن با پا که جز حرکات یوگا نیز می‌باشد باعث خم شدن  بیش از حد ستون فقرات گردنی شده و با ایجاد فشار برروی رباطها باعث بدتر شدن مشکلات دیسک و آرتروز گردن می‌شود. این حرکت در افرادی که سابقه آرتروز یا استئوپروز ستون فقرات می‌شوند کاملاً ممنوع است.

 

حرکات ستون فقرات کمری:

اگر چه برخی عقیده ‌دارند که خم شدن ستون فقرات بسمت عقب کلاً ممنوع است. اما با توجه با اینکه این حرکات جزئی از حرکات طبیعی

ستون فقرات بوده و بطور روزمره انجام می‌شوند انجام این حرکات مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه بصورت کنترل نشده وناگهانی باشد. زیرا

در این صورت به بافتهای قسمت پشتی ستون فقرات آسیب واردمیشود. انجام این حرکات بصورت ملایم و کنترل شده می‌تواند بعنوان ورزش

مناسبی در برخی افراد مبتلا به کمردرد در نظر گرفته شود ولی در بعضی دیگر بخصوص آنهائی که لیز خوردگی مهره‌های کمری دارند انجام

این حرکات کاملاً ممنوع است.

کشش عضلات پشت ران با تکیه برجای بلند:      

یکی از ضروری ترین کششها برای حفظ سلامت ستون فقرات،  کشش عظلات پشت ران است. اما انجام آن بصورت غیر اصولی باعث آسیب مفاصل می‌شود. بعنوان مثال برخی این کشش را با قراردادن یک پا برروی جای بلند انجام می‌دهند. اگر زاویه‌پائی که در بالا قرار گرفته نسبت به خط عمود بیشتر از 90 درجه باشد و تنه به جلو خم شود، بر اساس تحقیقات انجام شده ممکن است این حالت باعث فشار به عصب سیاتیک شود.

در افرادی که کوتاهی عضلات پشت ران دارند این حرکت آسیب بیشتری وارد می‌سازد.

با توجه به اینکه توضیح حرکات مشکوک، مضریا ممنوع در حد این نوشته نیست. به چند اصل کلی اشاره می‌شود. این اصول باید در انجام

حرکات تمرینی در نظر گرفته شوند. از طرف دیگر در صورت وجود بیماری خاص عضلانی، اسکلتی ویا قلبی عروقی  مشاوره با افراد صاحب نظر در این زمینه ضروری است.

 

اصول کلی انجام تمرینهای ورزشی

1)قبل از انجام تمرین، بدن باید حداقل بمدت پنج تا ده دقیقه گرم شود.

2)از خم کردن بیش از حدمفاصل بخصوص گردن و زانو پرهیز شود.

3)از چرخاندن ناگهانی گردن و ستون فقرات پرهیز شود.

4)انجام حرکات چرخشی یا حرکاتی که باعث فشار از پهلو به مفصل زانو گردد پرهیز شود.

5)از انجام کششهای عضلانی بصورت ضربه‌ای خودداری شود و کشش بصورت   فشار پیوسته و یکنواخت اعمال شود.

6)هر حرکتی که باعث درد شود یا آنرا تشدید کند ممنوع است (درد بسیاری خفیف که به آن «درد خوب» نیز گفته می‌شود اشکال ندارد).

7)انجام کششها بصورت ناگهانی ممنوع است. کشش ناگهانی باعث پاره شدن فیبرهای عضله شده و نهایتاً باعث کوتاهتر شدن عضله می‌گردد.

8)بعد از تمرین نباید فعالیت بطور ناگهانی قطع شود. در عرض هفت تا ده دقیقه  و به آرامی فعالیت تمام شود.

در صورت پیدا شدن علایم زیر تمرین بسرعت قطع شود:

1)احساس ناراحتی یا درد قابل توجه

2)ایجاد درد قفسه سینه

3)تنگی نفس شدید

4)نامنظم شدن ضربان قلب

در حال حاضر ورزش بصورت علم گسترده‌ای درآمده و ضروری است که در برنامه ریزی ورزش از سطح مدارس تا سطوح بالاتر درکنار

برنامه‌های عملی به برخی از جنبه‌های ضروری، تئوری آن نیز پرداخته شود.

  منبع: http://irpmr.spaces.live.com


نرمشهای کششی مخصوص نوجوانان

نرمشهای کششی مخصوص نوجوانان

 

* آیا می دانید نرمشهای کششی دارای چه اثراتی می باشند ؟

نرمشهای کششی یکی از بهترین انواع تمرینهای بدنی می باشند که باعث تقویت عضلات بدن ،‌افزایش انعطاف پذیری ، جلوگیری از خستگیهای عضلانی و از بین بردن تنشهای جسمانی و روانی می شود و در کل باعث افزایش آمادگی جسمانی ، ایجاد شادابی و نشاط در بدن می شود .

 

بهترین زمان انجام تمرینها :

زمان خاصی برای این گونه تمرینها وجود ندارد ولی بهتر است هنگام صبح پس از برخاستن از خواب ، در بین زنگهای تفریح در زمانی که احساس خستگی در عضلات را دارید ، بعد ازکارهای یکنواخت مثل درس خواندن ، تماشای تلویزیون ،‌قبل و بعد از حمام گرفتن و یا شب قبل از خواب انجام پذیرد .

بهتر است هنگام این تمرینها حداقل یک ساعت از غذا خوردن گذشته باشد .

آیا می دانید این تمرینها را چگونه باید انجام دهید ؟

  • هر کدام از این تمرینها را سه بار تکرار کنید .

  • مدت زمان لازم برای هر بار کشش بین ?? الی ?? ثانیه می باشد .

  • سعی کنید دامنه حرکت کشش را تا لحظه ای که در عضله درد احساس می کنید بیشتر انجام ندهید .

 

آیا این حرکات برای آمادگی جسمانی کافی می باشند ؟

نرمشهای کششی باعث تغییرات بسیاری که در بالا گفته شد می باشند ولی به تنهایی کافی نیستند ، برای آمادگی قلبی و تنفسی علاوه بر نرمشهای کششی بهتر است هفته ای ? جلسه و هر جلسه حدود ?? دقیقه به فعالیتهایی نظیر دویدن ، کوه پیمایی ، دوچرخه سواری و یا شنا بپردازید .

 

* کشش عضلات تنه و دستها :

      3                   2                   1

در حالیکه ایستاده اید ، فاصله پاها از یکدیگر باید حداقل حدود ?? سانتیمتر باشد ، دستها را در هم قلاب کنید و تا حداکثر ارتفاع بالا ببرید ، بعد از انجام سه مرتبه این حرکت ، به سمت راست و چپ این حرکت را تکرار کنید . در این هنگام باید کف دست بر روی آرنج مقابل قرار گیرد و برعکس .

 

* کشش عضلات گردن

دستهای خود را پشت بدن قلاب کنید ، سر را به سمت چپ خم کنید و به مدت زمان لازم نگاه دارید ، این حرکت را برای سمت راست ، جلو و عقب تکرار کنید .

4

 

* کشش عضلات پشت ران و ستون فقرات

در حالیکه ایستاده اید و فاصله ای حدود ?? سانتی متر بین دو پا وجود دارد ، 5

سعی کنید با دستتان پنجه پا را لمس کنید .

برای کشش بیشتر چنانچه آمادگی بدن شما اجازه می دهد می توانید کف دستان خود را روی زمین بگذارید .

 

* کشش عضلات ران :

6پاهای خود را تا حداکثر امکان باز کنید ، پاها باید یکی عقب و دیگری جلو باشد سپس سعی کنید نشیمنگاه خود را به زمین نزدیک کنید ، دستها را می توانید برای تعادل بیشتر روی زمین قرار دهید .

 

 

* کشش عضلات پشت ساق پا : 7

در فاصله ای حدود ? متر از دیوار بایستید ، سپس دستها را به دیوار رو به رو

بگذارید ، در این حرکت حتماً باید کف پاها روی زمین گذاشته و از روی زمین

 بلند نشود . برای کشش بیشتر می توانید مقداری فاصله خود را با دیوار بیشتر کنید .

 

 

* کشش کشاله ران و ستون فقرات :

روی زمین بنشینید ، کف پاها را به هم بچسبانید ، با دستان خود زانوهایتان را به سمت زمین فشار دهید ، در همین حالت که نشسته اید پنجه های پای خود را بگیرید . سعی کنید سر را به  مچ پا نزدیک کنید و به مدت زمان لازم نگاه دارید .

8

* کشش رانها و تنه :

روی زمین بنشینید ، پاها را تا حداکثر امکان باز کنید ، سعی کنید سر و سینه خود را بطور متناوب اول روی پای راست بعد روی زمین بین دو پا و سپس بر روی پای چپ پایین بیاورید . این حرکات را مطابق دستور سه مرتبه و هر مرتبه به مدت ?? تا ?? ثانیه انجام دهید .

                                                                 10                               9

 

* کشش ستون فقرات :

روی زمین بنشینید ، پای راست خود را بطور کشیده روی زمین قرار دهید .11 پای چپ را از روی آن عبور دهید ، تنه خود را به سمت مخالف حرکت بچرخانید .

حرکت را باید برای هر دو طرف بدن بطور متناوب انجام دهید . این حرکات را مطابق دستور العمل داده شده به مدت ?? الی ?? ثانیه برای هر طرف سه بار تکرار کنید .

 

* کشش عضلات ، سینه ، بازو و شکم

12روی زمین زانو بزنید ، دستهایتان را در حداکثر فاصله در جلوی بدن قرار دهید . سعی کنید سینه خود را به زمین بچسبانید و به مدت ?? الی ?? ثانیه نگاه دارید . این حرکت را نیز شبیه بقیه حرکات سه بار تکرار کنید .

 

* کشش عضلات چهار سر و شکم :

روی زمین مطابق شکل دراز بکشید با دست خود مچ پای موافق را از پشت بگیرید و به آرامی عقب بکشید ، این حرکات را برای سمت دیگر بدن نیز انجام دهید .

13


ورزش و آرتورز2

 تمرینات استقامتی و کششی

بلند کردن وزنه های سبک و یا استفاده از تجهیزات پیشرفته ، سبب پرورش کلی عضلات بدن می شود . این تمرینان باعث افزایش جریان خون عضلات و قدرت و تحمل آن می شود . قبل از انجام تمرینات قدرتی نکات ذیل را به خاطر داشته باشید :

1.      قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید . این کار به ورزش های سبک مثل پیاده روی انجام دهید .

2.     تمرینات کششی مقدم بر سایر تمرینات ( قدرتی )‌هستند .

3.     به هنگام بلند کردن وزنه به روش صحیح نفس بکشید . هنگام بلند کردن وزنه نفس عمیق بکشید و در پایان عمل ، نفس را با قدرت و به آرامی بیرون دهید .

4.     بتدریج وزنه های سنگینتر را جایگزین کنید .

5.     بطور یک روز در میان و یا کمتر ا ز چهار روز در هفته تمرین کنید .

6.     استفاده از قالب یخ که در قالب پارچه ای پیچیده شده به مدت ?? تا ?? دقیقه بر روی مفاصل ملتهب پس از انجام تمرینات ، از دردناکی و تورم آن پیشگیری می کند .

7.     درد خفیف و قابل تحمل و مختصری احساس ناراحتی در مفصل بعد از تمرین طبیعی است ولی اگر مفاصلتان در شب با چند روز بعد دچار درد شدید شدند ، تمرینات را قطع کرده با پزشکتان مشورت کنید .

تغییرات اندکی در برنامه تمرین شما را مجدداً به حالت زمان اولیه برمی گرداند.

در این قسمت یک نمونه از برنامه ورزشی که برای مبتلایان به آرتروز زانو تهیه شده در ذیل می آید :

 

 تمرینات کششی

( اشکال ?-? ) سبب تقویت عضلات و حمایت و حفاظت زانو می شود .

برای تقویت عضلات چهار سر ران که در جلوی ران قرار گرفته ( شکل ? )بر روی سطح صاف و سفت و به پشت دراز بکشید . یک پا را راست ( مستقیم ) نگه داشته و پای دیگر را از زانو خم کنید . پای صاف کشیده شده را به اندازه ??-?? سانتی متر از سطح زمین بلند کرده و به مدت ?-? ثانیه نگهدارید . این عمل با ?? بار انجام دهید . سپس با پای دیگر این تمرین را انجام دهید . اگر این تمرینات آسان و راحت بود ، وزنه ای یک کیلویی را به مچ پا ببندید . این نرمش را ?? مرتبه برای سه دوره انجام دهید . برای تقویت عضلات پشت ران ( شکل ? ) بر روی شکم بخوابید . یک پا را به آرامی ?-?? سانتی متر بالا بیاورید و ?-? ثانیه را در همین حالت نگه دارید . این عمل را سه بار و دوباره با ?? حرکت انجام داده و با پای دیگر تکرار کنید . برای تقویت عضلات ساق پا ( شکل ? ) در جلوی یک پیشخوان بایستید و روی پنجه های پا بلند شوید و این حرکت را دو دوره و هر بار با ?? حرکت تکرار کنید.

 

 تمرینات خم و راست شدن زانو

( اشکال ?-? ) خشکی و سفتی عضله را از بین می برد.

به منظور کشش عضلات خلف ران ( شکل ? ) روی زمین بنشینید . یک پا را دراز کرده و پای دیگر را به سمت دیگری خم کنید بطوریکه پای  چپ در کنار زانوی راست قرار بگیرد .  به سمت انگشتان پا خم شوید تا موقعیکه احساس کشش بکنید در این وضعیت بمانید ( درد پشت زانو مهم نیست ) راحت باشید و به آسانی نفس بکشید . ??-?? ثانیه به همین منوال بمانید . این تمرین را ?-? مرتبه تکرار کنید . سپس پاها را عوض  کنید . برای کشش عضلات چهار سر ران ( شکل ? ) جلوی یک پیشخوان بایستید . با دست راست مچ پای راست را گرفته و به سمت عقب بلند کنید در حالیکه زانو تا شده است . با دستتان به آرامی پایتان را به سمت نشیمن بکشید تا احساس کشش در جلوی قسمت فوقانی پا بکنید. ?-? بار این حرکت را تکرار کنید .

 

·تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل زانو

( شکل ? و ? ) دامنه حرکت زانو را بهبود بخشیده و یا حفظ می کنند و از خشکی مفصل جلوگیری کنند .

به پشت بخوابید . زانویتان را خم کرده و به سمت سینه بیاورید . دستهایتان را به دور ساق پا قلاب کرده و به آرامی پاشنه پا را به سمت نشیمنگاه بیاورید و ?-? ثانیه نگه دارید . این تمرین را ? بار انجام دهید .

( شکل  ? ) روی زمین بنشینید و پایتان را تا آنجا که ممکن است بکشید ( یک حوله لوله شده را در زیر پاشنه قرار دهید )‌. به آرامی بر روی زانو فشار آورده و سعی کنید تا پا کاملاً کشیده و صاف شود . این حالت را ?-? ثانیه نگاه دارد و سپس یک دقیقه استراحت کنید و ?? بار این تمرین را تکرار کنید . سپس پای دیگر را تمرین دهید . این تمرین را تا ? بار در روز انجام دهید.

« پوکی استخوان و ورزش »

پوکی استخوان بیماری است که با کاهش توده استخوانی و اختلال در ساختمان میکروسکوپی بافت استخوان مشخص و با بالا بردن میزان شکنندگی استخوان باعث افزایش خطر شکستگی آن می شود .

در یک تحقیق انجام شده سالانه چندین میلیون شکستگی بر اثر آن رخ می دهد . در بین این مصدومین ?? ? از ناحیه ستون فقرات ، ??? در لگن و ?? ? هم از ناحیه مچ دست دچار شکستگی شدند . تا رسیدن به سن ?? سالگی ?? ? از زنان و ??? از مردان بر اثر کاهش تراکم استخوان به شکستگی دائمی استخوان لگن مبتلا می شوند و تقریباً ???  از این مبتلایان بعد از یکسال فوت می کنند .

تراکم توده استخوانی در دوران بلوغ در پاسخ به هورمون های جنسی به نحو چشمگیری افزایش می یابد و در نهایت در جوانان به حدی می رسد که تقریباً دو برابر این میزان در کودکان است . پس از آنکه توده استخوان به حداکثر میزان خود رسید ، سالها ثابت باقی   می ماند و سپس رو به افول می گذارد . شواهد قابل توجهی دال بر این مطلب وجود دارند که کاهش استخوان در زنان در دوره قبل از یائسگی و در مردان در دهه های سوم تا پنجم ( ??-?? سالگی )‌آغاز می شود . به محض یائسه شدن سرعت کاهش استخوان در زنان ? برابر می شود . وقتی این دوره به پایان رسید ، کاهش استخوان در سراسر طول عمر با سیری آهسته تر ادامه می یابد .

علاوه بر کاهش توده استخوانی ناشی از افزایش سن ، علل دیگری نیز وجود دارند که سبب پوکی استخوان می شوند که شامل پرکاری تیروئید ، کمبود ویتامین دی ( D   ) بیماریهای گوارشی ، بعضی از داروها و کم کاری غده پاراتیروئید است .

مبتلایان به بیماری پوکی استخوان دچار شکستگی های استخوان های بدن که گاه با استرس ناچیزی مثل عطسه کردن ، خم شدن یا بلند کردن یک جسم سبک روی می دهد ،  گاه کمر درد پیدا می کنند که بتدریج درعرض چند هفته فروکش می کند . ممکن است این افراد کاهش قد و قوزپشتی پیدا کنند . احتمال شکستگی لگن در نتیجه ضربه خفیف و حتی قبل از زمین خوردن در افراد مسن وجود دارد .

پزشک با دیدن این علائم درخواست عکس رادیولوژی و سنجش تراکم استخوان  ( دانسیومتری ) می کند و بیماری را تشخیص می دهد .

از آنجایی که پوکی استخوان پس از تثبیت شدن ، غیرقابل بازگشت است پس پیشگیری از آن بسیار مهم است و درمان جهت کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام میشود.

مدتهاست معلوم شده است در شرایطی که فشاری بر استخوانها وارد نمی شود بافت استخوان خیلی سریعتر از زمانی که بر آن باری وارد می شود تحلیل می رود . این یافته بر نقش ورزش در پیشگیری و درمان پوکی استخوان صحه می گذارد .

تمرینات ورزشی علاوه بر اینکه در پرورش و بازسازی عضلات مفید است در حفظ ساختمان استخوان و افزایش استحکام آن مفید است . با توجه به اینکه حداکثر حجم توده استخوان حول و حوش سنین ?? تا ?? سالگی حاصل می شود ، انجام فعالیت های ورزشی در سنین نوجوانی بی کفایت توده استخوان کمک نموده ودر پی آن پوکی استخوان وعوارض آن در کهنسالی کاهش می یابد و یا به تعویق می افتد .

همچنین ورزش با قدرت بخشیدن به عضلات و اسکلت ، به حفظ تعادل کمک کرده و مانع از سقوط بیمار و بروز شکستگی می شود . همچنین تقویت عضلات شکم و پشت همانند یک کمربند طبیعی عمل می کند و موجب کاهش تغییر شکل و حفظ وضعیت بدن می شود .

ترکیب ورزش ، رژیم غذایی مناسب و داروها اساس درمان بیماری پوکی استخوان را تشکیل می دهد و هیچکدام به تنهایی کارایی مناسبی ندارد .

 این نکته را به خاطر داشته باشید آنقدر پیر نیستید که هرگز نتوانید ورزش کنید !

ورزش هایی همچون راهپیمایی ، دویدن آرام ، وزنه زدن و سایر ورزش های تحمل کننده وزن به منظور افزایش تراکم استخوان در سنین رشد و کهولت بسیار مفید است .

 

پیاده روی :

راه رفتن سریع برای اکثر مبتلایان به پوکی استخوان ورزش ایده آلی است . این تمرین در هر زمان و در هر جایی قابل انجام بوده و نیاز به امکانات خاصی ندارد و با حداقل آسیب همراه است .

بهترین برنامه تمرینی ، راه رفتن به مدت ??-?? دقیقه و سه تا چهار بار در هفته است ولی اگر تا کنون تحرک چندانی نداشتید با ? دقیقه پیاده روی شروع کنید . استراحت کنید و دوباره آغاز کنید ولی سعی کنید هر بار یک دقیقه به زمان اضافه کنید . این فعالیت ممکن است کمی نفستان را تنگ کند ولی آنرا جدی نگیرید وادامه دهید . اگر مشکل خاصی از نظر قلب و ریه دارید با پزشکتان در مورد نحوه و میزان تمرینات ورزشی مشورت کنید .

 

ورزشهای قدرتی :

 ورزشهای قدرتی نظیر بلند کردن وزنه ، استخوان های بدن را محکم می کند . خصوصاً اگر در این تمرینات از عضلات بزرگ پا ، بازو و تنه استفاده کنید . درباره نحوه طراحی برنامه تمرینی با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید .

 ورزشهای قدرتی ، تمرینات طولانی و آهسته ای هستند . بنابراین از سطح پایین شروع کنید و بتدریج در طی چند ماه بدن سازی کنید . برای هر تمرین وزنه ها یا تجهیزات مناسب انتخاب کنید . از وزنه های سبک شروع کنید تا عضلاتتان بدون کمترین آسیب پرورش یابد. هر سه روز یکبار تمرین کنید تا بدنتان فرصت کافی برای استراحت و بازسازی داشته باشد .

از ورزشهایی مثل دویدن ، دوچرخه سواری و شنا که استرس زیادی بر استخوانهای شما وارد می سازند پرهیز کنید . همچنین از نرمش هایی که نیاز به خم شدن شدید و با فشار به سمت جلو باشد اجتناب کنید .

  خشکی مفاصل و عضلات صبح روز بعد از تمرین طبیعی است ولی اگر درد شدیدی در تمام طول روز پیدا کردید ، مفصلتان ورم کرد یا دچار لنگش شُدید ، برنامه تمرینی را متوقف کنید و پس از بهبودی علائم با وزنه های سبکتر و سطحی پائینتر   ( ?? تا ?? ? )‌شروع کنید . اگر درد و یا ورم خیلی شدید بود ، با پزشکتان مشورت کنید . اگر نقطه خاصی از بدنتان درد می کند ، قالب یخی را که به پارچه ای پیچیده ، قرار داده اید به مدت ??-?? دقیقه بر روی موضع آسیب دیده بگذارید.

 


ورزش و آرتروز 1

ورزش و آرتروز

آرتروز شایعترین بیماری مفصلی در انسان است . در کشورهای توسعه یافته ، التهاب مفصل زانو علت ناتوانی طولانی مدت در سالمندان به شمار می رود .

× سن قوی ترین عامل خطر زا جهت ایجاد بیماری است . در یک تحقیق بعمل آمده تنها ?? زنان زیر ?? سال دچار آرتروز بودند ولی میزان شیوع در زنان بالای ?? تا ?? سال  ??? و بالای ?? سال ??? بوده است .

× ضربه های شدید و استفاده مکرر از مفاصل نیز از عوامل خطرزای مهمی برای آرتروز محسوب می شوند . الگوهای درگیری مفاصل تحت تأثیر اضافه بار تحمیل شده بر مفاصل در اثر مشاغل یا سرگرمی ها می باشد . برای مثال :

×آرتروز مچ پا در بالرین ها ، آرنج و مفصل کف دستی انگشتان درشت پرتاب کننده های توپ بیسبال ، شایع است در حالیکه در افراد عادی آرتروز هیچ یک از مفاصل فوق شایع نیست .

×فعالیت های شغلی از جمله مشاغل کارگردانی که با متد دستی سر و کار دارند ،

×کارگران نخ ریسی ، کشتی سازی و کارگران معادن زغالسنگ می تواند موجب آرتروز در مفاصل خاصی شود .

×چاقی عامل خطرزایی برای آرتروز زانو و دست محسوب می شود و طبق بررسی های بعمل آمده کاهش وزنی معادل ? کیلوگرم شانس پیدایش آرتروز علامت دار زانو را تا ?? ? کاهش می دهد .

بیشتر محققان بر این باورند که اولین تغییرات بیماری از غضروف شروع می شود ؛

غضروف مفصل دو عملکرد اساسی در مفصل دارد :

×اول آنکه سطحی فراهم می آورد که به طور چشمگیری صاف بوده ، فشارهای وارده را تحمل می کند و بدین نحو با حرکت مفصل استخوانها براحتی روی یکدیگر می لغزند و در اثر نرم کنندگی مایع داخل مفصل ضریب اصطکاک ناشی عضروف بر غضروف دیگر ، ?? بار کمتر از لغزش دو قطعه یخ بر روی یکدیگر است !

× دومین عملکرد عضروف مفصلی آن است که از تمرکز فشارها و در نتیجه خرد شدن استخوان حین تحمل فشار جلوگیری می کند . هر گاه ساختار بیولوژیک عضروف مفصلی و استخوان غیر طبیعی شود و یا اینکه فشار بیش از حد بر مفصل وارد شود . آرتروز پدید می آید .

درد مفصلی در آرتروز به صورت درد عمقی و در ناحیه مشخص در مفصل درگیر بوده و با حرکت مفصل تشدید و با استراحت تسکین می یابد .

در صورتی که بیماری پیشرفته باشد ، درد دائمی بوده و گاهی خواب فرد را مختل می کند . خشکی مفصل پس از برخاستن از بستر یا پس از مدتی فعالیت ( مثلاً رانندگی ) ممکن است بارز باشد . اما معمولاً کمتر از ?? دقیقه طول می کشد . علائم دیگر مانند تب ، بی حالی ، کاهش وزن  و غیره به همراه این بیماری وجود ندارد . ممکن است پزشک در معاینه متوجه تورم استخوان یا بافت نرم اطراف مفصل ، تغییر شکل و مختصری در زندگی مفصل شود . با توجه به علائم ، پزشک درخواست عکس رادیولوژی و آزمایشات می کند و بیماری را تشخیص می دهد .

هدف از درمان آرتروز :

×    کاهش درد

×    حفظ تحرک

×     به حداقل رساندن ناتوانی مفصل در افراد می باشد .

 

کاهش فشار وارده بر مفصل از طریق :

×    پرهیز از ایستادن طولانی ، زانو زدن ، چمباتمه زدن

×    کاهش وزن

×    استراحت

×    استفاده از عصا و غیره  از درمانهای غیر دارویی محسوب می شود .

استفاده از داروها و جراحی ارتوپدی در موارد شدیدتر در نظر گرفته می شود .

ورزش جزء حیاتی از درمان آرتروز به شمار می آید و علاوه بر اینکه از خشکی مفاصل جلوگیری می کند به تقویت عضلات اطراف مفاصل نیز کمک می کند . همچنین فرد بیمار با انجام تمرینات ورزشی مناسب احساس نشاط و شادابی کرده ، انرژی کلی بدن بهبود می یابد .

انواع مختلفی از تمرینات ورزشی برای مبتلایان به آرتروز وجود دارد :

· ورزش های هوازی

· قدرتی ( استقامتی ) 

·کششی

·خم و راست شدن

·و تمرینات ویژه برای مفاصل خاص .

 ورزشهای هوازی مثل شنا « پیاده روی ، دوچرخه سواری ، بالارفتن از پله ها و غیره با بالابردن ضربان قلب به تقویت عملکرد قلب و ریه کمک می کند . همچنین انجام این تمرینات سبب کاهش درد ، خشکی و ناتوانی مفاصل می شود .

اهداف برنامه تمرینی ، ?? دقیقه فعالیت در اکثر روزهای هفته است ولی ...

-به آهستگی و بتدریج شروع کنید . اگر تا کنون ورزش نکرده اید ، ? دقیقه تمرین کنید و اگر می توانید آنرا در طی روز چند بار تکرار کنید . هر هفته به میزان ده درصد ، زمان تمرینات را طولانی تر کنید . برای مثال اگر درهفته اول روزی ?? دقیقه پیاده روی می کردید از هفته دوم روزی یازده دقیقه و ...

-خودتان را به مبارزه بطلبید ولی خیلی هم به خودتان فشار نیاورید ! هدف قوی تر شدن پمپ قلبتان است و در این میان ممکن است عرق کنید و کمی نفستان تنگ شود ولی به ورزش ادامه دهید .

-  وزن ایده آل خود را به دست آورید . تحمل وزن اضافی مخفاصلتان را فرسوده خواهد کرد .

حتی کاهش وزن در حد چند گرم فشار اضافی را از روی مفاصل ملتهب بر می دارد . ورزش در کنار تغذیه سالم بهترین شیوه درمان برای کاهش وزن است .

 


مشکلات طبی در ورزشکاران ( آسم ناشی از ورزش )

مشکلات طبی در ورزشکاران ( آسم ناشی از ورزش )

اگر شما حدود 12-3 دقیقه پس از آغاز فعالیت ورزشی دچار مشکل تنفسی می شوید ، ممکن است مبتلا به آسم ناشی از ورزش باشید . علائم این بیماری شامل   خس خس سینه، سنگینی قفس سینه ، سرفه و درد ناحیه سینه است . حتی فعالیت مختصر می تواند باعث دشواری در تنفس برخی افراد مبتلا گردد . گاهی اوقات نیز علائم پس از اتمام فعالیت ورزش رخ می دهند
 

v                          چرا ورزش باعث ظهور حمله آسم می شود ؟

در افراد مبتلا ، راههای هوایی نسبت به تغییرات ناگهانی درجه حرارت و رطوبت هوا و بویژه در مقابل آب و هوای سرد و خشک حساس هستند . در حالت طبیعی به هنگام تنفس ، هوا از بینی عبور می کند که باعث افزایش رطوبت و حرارت هوا  می شود . در هنگام فعالیت سنگین افراد بیشتر از طریق دهان نفس می کشند و در نتیجه هوای خشک به راههای هوایی تحتانی می رسد . هوایی که از بینی عبور می کند ، حدود        90-80% رطوبت دارد ، حال آنکه هوایی که مستقیما" از طریق دهان به  ریه ها می رسد تنها دارای رطوبت نسبی%70 -60 %است . به علاوه بینی با حذف   مواد آلوده کننده نظیر گرده گیاهان و گرد و غبار در پیشگیری از حمله آسم مؤثر است .
 

v                           گرم کردن مناسب و نوشیدن مایعات فراوان

در بسیاری از موارد ما این توصیه ها را می شنویم و اغلب به آنها بی اعتنایی  میکنیم . عمل به توصیه های فوق مخصوصا" در افرادمبتلا به آسم ناشی از ورزش اهمیت دارد . مطالعات جدید نشان داده اند گرم کردن مناسب متشکل از حرکات کششی و فعالیت سبک قبل از ورزش ( هر چند به مدت کوتاه ) می تواند علائم ناشی از ورزش را تقلیل دهد . مرحله سرد کردن و بازگشت به حالت اولیه نیز از تغییر سریع حرارت هوا در راههای هوایی ممانعت نموده و از بروز علائم آسم بعد از ورزش پیشگیری می نماید . همچنین نشان داده شده که کم آبی بدن ، آسم را تشدیدمی کند. بنابراین توصیه اکید بر آن است که افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش قبل و درحین فعالیت از مایعات فراوان استفاده نمایند .

به علاوه در صورت داشتن زمینه آسم ، مصرف داروهای مناسب ( معمولا" استنشاقی) قبل از ورزش ( 15 دقیقه قبل ) را فراموش نکنید . این داروها معمولا" در 90-80%  موارد مؤثر هستند و اثر آنها تا 6 ساعت به طول می انجامد  

           آسم ناشی از ورزش بسیار شایع است

بر اساس یک مطالعه ، حداقل یک ششم ورزشکاران آمریکایی شرکت کننده در المپیک 1996 آتلانتا سابقه آسم یا دریافت داروهای ضد آسم را داشته اند . بنابراین با مراقبت و درمان مناسب آسم لزومی به منع افراد از شرکت در ورزشها یا فعالیت فیزیکی نیست .

v          افراد مبتلا می توانند به موفقیت در ورزش دست یابند

ورزشکارانی نظیر Jakie Joyner در رشته دو و میدانی و Amyvan Duken ,  Kurt Grote در رشته شنا که به مدال طلای المپیک دست یافته اند ، نمونه هایی از ورزشکاران موفق مبتلا به آسم هستند . از سایر ورزشکاران مشهور مبتلا به آسم  می توان از دنیس رادمن  Denis Radman  بسکتبالیست معروف آمریکایی و پل اسکولز  Pole Schools منچستر یونایتد نام برد .
 

v           احتیاطات لازم

در هنگام بروز عفونت های ویروسی ، آلودگی شدید هوا یا آب و هوای خیلی سرد، فعالیت خود را محدود نمائید و اگر علیرغم عمل به این توصیه ها به حمله آسم دچار شدید ، از داروهای سریع الاثر استنشاقی ضد آسم نظیر سالبوتامول استفاده نموده و ورزش را متوقف سازید . در صورتی که علائم ظرف 30- 15دقیقه بهتر نشد و یا حتی وخیم  گردید ، بلافاصله از پزشک کمک بخواهید .


ورزش های مناسب صبحگاهی برای جلوگیری از کمردرد

ورزش های مناسب صبحگاهی برای جلوگیری از کمردرد

www.hamtaraneh.com         www.hamtaraneh.com

              

 

 

  www.hamtaraneh.com             www.hamtaraneh.com

                 

   www.hamtaraneh.com                www.hamtaraneh.com

           

 

 

 

www.hamtaraneh.com           www.hamtaraneh.com

 

 

 

 

 

          www.hamtaraneh.com   www.hamtaraneh.com


نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان (1)

نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان (1)
 

 


این بخش بطور عمده برای خانم‏های 35 سال به بالا و بخصوص برای آنها که بی‏تحرک و یا کم‏تحرک می‏باشند بسیار مناسب است که شامل

ورزش‏های آئروبیک و غیرآئروبیک می‏باشد.
 ورزش‏های آئروبیک ورزش‏هایی هستد که روی قلب و ریه اثر می‏گذارند و سبب استقامت بدن می‏شوند. ورزش‏های

غیرآئروبیک با تحمل وزن و ایجاد مقاومت باعث افزایش قدرت عضلات می‏شوند و بعضی از ورزش‏ها هم سبب بهبود انعطاف‏پذیری و تعادل

می‏شوند که مهمترین ورزش‏ها، ورزش‏هایی هستند که وضعیت استخوان را بهبود می‏بخشند.
پنج گروه ورزش در نظر گرفته شده است:
1. ورزش‏های گرم کننده
2. ورزش‏های کششی
3. ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان
4. ورزش‏های شکم و پشت
5. ورزش‏های شل کننده
که احتمالاً لازم است قبل از انجام ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوانی از ورزش‏های گرم کننده و کششی استفاده کنید تا احتمال صدمان بافتی

ناشی از ورزش را کم نماید.
ورزش‏های افزایش دهنده باید به ترتیب از حالت ایستاده، به حالت نشسته روی صندلی، بعد نشسته روی زمین، بعد خوابیده انجام شود. این

عمل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با تغییر حالت تدریجی، از حالت افت فشار خون جلوگیری می‏شود. در پایان هر ورزش افزایش

دهنده توده استخوان باید یک ورزش شل کننده انجام دهید، این کار کمک می‏کند تا قلب شما به آرامی به وضعیت طبیعی برگردد و برای انجام

کارهای روزمره با نشاط باشید.
توصیه‏های لازم به هنگام ورزش
 برای اینکه ورزش‏ها مؤثر باشند و بتوانید با سلامت و راحتی آن را انجام دهید باید آنها را به آرامی و ملامیمت شروع کنید و

اگر تعداد تنفس‏هایتان خیلی زیاد شد و یا دچار آسیبی شده‏اید فوراً ورزش را متوقف کنید و در سطحی که مناسب با توانمندی شما است ورزش

کنید.
 همیشه در شروع ورزش از ورزش‏های گرم کننده استفاده کنید. بعد از ورزش‏های گرم کننده، ورزش‏های کششی را انجام

دهید. برای انجام ورزش بتدریج از حالت ایستاده، به نشسته روی صندلی و بعد نشسته روی زمین وخوابیده درآیید. در ابتدا ورزش‏هایی که

برای شما انجامش آسانتر است انتخاب کنید.
 اگر در شروع ورزش نمی‏توانید تعداد توصیه شده برای هر حرکت را تکرار کنید، نگران نشوید.
 همه نوع ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان (لگن، ستون فقرات، ساعد) را انجام دهید. در طول ورزش تنفس

(دم و بازدم) را بطور طبیعی و ملایم انجام دهید. برای انجام حرکات سخت، نفس خود را حبس نکنید زیرا ماهیچه‏ها نیاز به اکسیژن

دارند، اگر در زمان اوج تلاش خود هستید چند لحظه‏ای صحبت کنید، این کمک می‏کند تا تنفس حبس شده خود را خارج کنید.
 همیشه بعد از انجام ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان، ورزش‏های پشت و شکم را نیز انجام دهید. در پایان ورزش‏ها

چند دقیقه استراحت کرده و عضلات را شل کنید.
چه مدت و چگونه باید ورزش کرد؟
جدول زمانی زیر یک راهنمایی است تا به کمک آن بتوانید در سطحی مناسب با توانمندی خود ورزش کنید:
 مبتدی متوسط پیشرفته
گرم کننده  1 دقیقه  3 دقیقه  4 دقیقه
کششی  1 دقیقه  3 دقیقه  4 دقیقه
افزایش دهنده توده استخوانی  5 دقیقه  10 دقیقه  15 دقیقه
پشت و شکم  2 دقیقه  3 دقیقه  5 دقیقه
شل کننده  1 دقیقه  1 دقیقه  2 دقیقه
جمع  10 دقیقه  20 دقیقه  30 دقیقه

 برای اینکه ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان مؤثر باشد باید حداقل هفته‏ای سه بار انجام شود.
 بهترین روش برای آنکه بدانید ورزش‏ها به سلامتی شما خدشه‏ای وارد نمی‏کنند آن است که فشارخون خود را کنترل کنید و یک

نوار الکتروکاردیوگرام در حالت استراحت و یک نوار هم در زمان انجام ورزش از شما گرفته شود و آزمایش خون نیز انجام دهید.
اگر سن شما بالاتر از 40 سال است یا فردی بی‏تحرک یا کم تحرکی هستید لازم است در شروع برنامه ورزش حتماً با پزشک مشورت کنید.
ورزش سبب افزایش ضربان قلب می‏شود قبل از شروع ورزش لازم است که تعداد نبض خود را در دقیقه شمارش کنید. این کار آسانی است

که با فشردن 3 انگشت درمحل نزدیک مچ دست قابل انجام است برای یک فرد متوسط در حالت استراحت تعداد 80-70 ضربان در دقیقه طبیعی

محسوب می‏شود.
حداکثر ضربان قلب در طی ورزش با فرمول: سن فرد- 190 بدست می‏آید. پس اگر شما فردی 50 ساله باشید و نوار قلب شما طبیعی

باشد. حداکثر ضربان قلب شما در طی ورزش طبق این فرمول
 140=50-190 می‏شود. اگر نوار قلب شما طبیعی نیست باید در مورد حداکثر ضربان قلب در طی ورزش با پزشک مشورت کنید.
سرد کردن یا شل کردن بدن
 سرد کردن بدن بعد از انجام ورزش همانند گرم کردن قبل از انجام ورزش اهمیت دارد چرا که به ماهیچه‏ها استراحت داده و

ضربان قلب را کم می‏کند و باعث برگرداندن آن به ریتم طبیعی‏اش می‏شود.
 سرد کردن بدن باید لذت بخش بوده و شما با انجام آن احساس خوشایندی پیدا کنید.
 با توجه به محرک‏ها و استرس‏هایی که در دنیا وجود دارد که می‏تواند شخص را از کارهایش باز دارد لازم است هر فردی نه

فقط در زمان ورزش بلکه در هر وضعیتی برای آرام نگه داشتن خود از ورزش‏های سرد کننده استفاده نماید. در واقع حرکات سرد کننده، یک

عمل ضد استرسی که بر روی زمین و با صرف کردن 1 الی 2 دقیقه وقت قابل انجام است.
الف) روی زمین دراز بکشید و پاها را اندکی از هم فاصله داده و بازوها را در کنار بدن و کف دست را به سمت بالا قرار دهید، چانه‏تان را به

سمت قفسه سینه برده و گردن را اندکی روی بالش یا کف زمین فشار دهید، پاها را به سمت داخل و خارج بچرخانید. اگر انشگتان پای شما

سفت و سخت است، آنها را نیز شل کنید و این احساس را در تمام پایتان منتشر کنید.
بازوها را به داخل و خارج بدن بچرخانید (بطور متقاطع) و احساس شل بودن را در کل بازو و دست منتشر کنید.
یک مقداری پشت لگن را چرخانده و فکر کنید که ستون فقرات به حالت شناور درآمده یا روی شن قرار دارد.
ب) چشم‏هایتان را ببندید و سرتان را به آرامی به طرفین بچرخانید. ابتدا چانه را محم بفشارید و بعد بگذارید فک شما حالت شلی به خود

گرفته و آرواره و گونه شما کشیده می‏شود.گ
تنفس سبک و آرام دهید و فکر کنید که بدنتان شل شده است اگر هنوز به حالت شلی Relax)) در نیامده‏اید و عضلات انقباض دارند، فکر

کنید که روی سطح یک رودخانه دراز کشیده‏اید و بدنتان در حالت راحت و آرامی قرار گرفته است.
در این وضعیت حداقل یک دقیقه بمانید.

 

کاهش کمر درئ با ورزش

برای کمر درد ناتوان کننده ای که اغلب کارگران بدان مبتلا می شوند ، یک برنامه ورزشی تحت کنترل همراه با تقویت عضلات کمر با ورزش که قابلیت ارتجاعی و تعادل را بهبود می بخشد ، سودمند است.
در این مطالعه برنامه ورزشی فعال بیش از روشهایی مانند استفاده از اولترا سوند ، تحریک الکتریکی و کیسه گرم کننده در کاهش درد کمر موثر بود.
به گفته سرپرست این تحقیق کارگرانی که بعلت کمر درد قادر به کار نبودند با پیگیری برنامه ورزشی توانایی خود را بازیافتند.
وی می گوید اکثر مردم با دچار شدن به درد ، از فعالیت خود می کاهند لذا با افزایش قدرت آنها به کمک ورزش مناسب می توان درد را تسکین داد.
نتایج مطالعه فوق فوائد توانبخشی حرکتی را در مبتلایان به کمردرد را تایید می کند حتی بنظر می رسد دنبال کردن برنامه های ورزشی شدید تر در این مورد موثر تر است.



زانو درد مزمن

زانو درد مزمن  


آناتومی زانو

زانو مفصلی است که غیر از حرکت باز و بسته شدن دارای حرکات خفیف چرخش به داخل و خارج نیز می باشد در تشکیل و نگهداری مفصل زانو,‌ استخوانها , رباطها و غضروف هایی شرکت دارند که به اختصار آین ساختارها و عملکرد آن ها را توضیح می دهیم.
استخوانها :
- سه استخوان در تشکیل مفصل زانو شرکت دارند.
- در بالا استخوان ران و در پائین استخوان درشت نی و در جلو استخوان کشکک در تشکیل مفصل زانو شرکت می کنند.
- استخوان نازک نی در تشکیل مفصل زانو شرکت ندارند اما درست در مجاورت بخش خارجی مفصل زانو قرار دارد.
رباطها :
- رباط ها باندهای فیبری هستند که دو استخوان را بهم ارتباط و متصل می کنند.
- زانو 4 رباط مهم دارد که این 4 رباط استخوان ران را به استخوان درشت نی محکم متصل می کنند و پایداری استاتیک مفصل زانو را تامین می کنند.
- رباطهای صلیبی قدامی و خلفی سبب پایداری مفصل زانو در حرکات به سمت جلو و عقب و ضربات در این جهات و نیز پایداری مفصل زانو در برابر حرکات چرخشی اعمال شده به زانو می شوند.
- رباطهای جانبی داخلی و خارجی که در طرفین زانو قرار دارند هم سبب پایداری مفصل زانو در برابر اعمال نیرو به سمت خارج و داخل زانو می شوند.
تاندونها:
تاندونها عضلات را به استخوان اتصال می دهند.
- تاندون عضله چهار سر رانی ( جلوی ران )‌-  در پائین در جلوی مفصل زانو به استخوان کشکک اتصال می یابد و ادامه آن در پائین کشکک به استخوان درشت نی اتصال می یابد. عمل عضله چهار سر رانی باز کردن زانو می باشد.
غضروفها:
- به ساختمانهای غضروفی زانو منیسک می گوئیم که در بین دو استخوان درشت نی و ران قرار دارند و سبب افزایش سطح تماس در استخوان فوق و افزایش پایداری مفصل زانو می شوند.
بورسها :
- بورس یک کیسه کوچک حاوی مایع است که سبب تسهیل حرکات مفصلی می شوند.
- زانو سه بورس دارد که عبارتند از : بورس کشکک ( جلوی کشکک و زیر پوست ) و بورس زیر کشکک و بورس غازی (Anserine) که در سمت داخل زانو حدود 2 اینچ زیر مفصل زانو قرار دارد.

توجه:همواره باید توجه داشت که دردی که در زانو احساس می شود می تواند ناشی از درد واقعی زانو باشد یا یک درد ارجاعی از ناحیه کمر, ران و یا مچ پا باشد.
علل درد مزمن زانو
آرتروز :
- تعریف : به تخریب غضروف مفصلی زانو آرتروز زانو می گویند. در فرم شدید این بیماری منیسک ها که غضروفی اند بطور کامل از بین می روند و در استخوان ران و درشت نی به یکدیگر سایش پیدا می کنند.
- نشانه ها : آرتروز زانو سبب درد مزمن زانو می شود که با فعالیت زانو این درد تشدید می گردد.
- درمان : هدف از درمان در آرتروز کنترل درد است که می تواند با تقویت عضلات حول مفصل زانو یا استفاده از داروهای ضد درد و در موارد شدید تعویض مفصل زانو انجام گیرد.
بورسیت :
- تعریف : در نتیجه ضربات, عفونت و استفاده مکرر از زانو بصورتی که زانو به زمین فشرده شود می تواند منجر به التهاب بورس های زانو شود.
- نشانه ها : شایعترین بورسی که دچار التهاب می شود بورس جلوی کشکک است که در افرادی که زیاد زانو می زنند مثل خدمتکاران یا آنها که زیاد فرش می شویند دیده می شود و منجر به درد جلوی زانو و التهاب و قرمزی می شود. همچنین التهاب بورس غازی که در زیر و داخل مفصل زانو قرار دارد در افراد چاق و زنان شایعتر است و سبب درد  قسمت داخل و پائین زانو بخصوص در شب و در هنگام خم شدن زانو می شود.
- درمان : درمان بر پایه اصول اولیه مراقبتی شامل بالا نگه داشتن, استراحت, فشار موضعی و یخ درمانی است و گاهی هم از داروهای ضد درد غیر استروئیدی ( ایبوبروفن و استامینوفن ) استفاده می شود. در موارد شدید گاهی از تزریق کورتون به داخل بورس استفاده می شود.
عفونت :
- تعریف : ورود عامل عفونی ( معمولاً باکتری ) به فضای مفصلی را گویند که سبب ایجاد عفونت زانو می شود.
- نشانه ها : درد شدید زانو بهمراه تورم و قرمزی آن. همچنین اغلب فرد دچار تب و گاهی دچار لرز می شود.
- درمان : شامل تجویز آتنی بیوتیک برای از بین بردن عامل بیماری و گاهی تخلیه با سوزن مایع مفصلی است.
کندرومالاسی کشکک ( نرمی غضروفی ) :
- تعریف : سایش کشکک به قسمت داخلی یا خارجی انتهای تحتانی ران که موجب فشار به غضروف سطح داخلی کشکک و آسیب به آن شود.
- علائم : این عارضه بیشتر در خانمهای جوان و نیز در ورزشکاران از هر دو جنس رخ می دهد. سایش مداوم سطوح مفصلی بین کشکک و ران سبب التهاب و تخریب غضروف مفصلی می شود که سبب درد همراه با فعالیت و درد بدنبال شستن طولانی در زانو می شود.
- درمان : در موارد خفیف با اصول اولیه درمان ( استراحت, یخ درمانی, بالا نگه داشتن و فشار موضعی ) و استفاده از داروهای ضد التهابی درمان صورت می گیرد همچنین تقویت عضله چهار سر رانی در جلوی ران می تواند آنرا بهبود بخشد.
زانو پرش کاران:
- تعریف : به التهاب تاندون عضله 4 سر در یکی از این 3 نقطه : بالای کشکک, درست زیر کشکک و در محل اتصال به درشت نی می گوئیم مدت نامگذاری به عنوان زانوی پرش کاران این است که این آسیب عمدتاً در ورزشهای پرش و در والیبال و بسکتبال رخ می دهد.
- نشانه ها: دردی موضعی که با پرش بدتر می شود و با استراحت بهبود می یابد یا کمتر می شود.( بخاطر فشار روی فیبرهای تاندونی هنگام پرش )
- درمان : اساس درمان بر پایه یخ درمانی, استراحت و داروهای ضد التهابی است. بعد از کنترل درد باید تقویت عضلات چهار سر رانی و عضلات پشت ران صورت گیرد.
برخورد با آسیب های زانو
در هر آسیب زانو اولین امری که رخ می دهد بوجود آمدن التهاب است. که این التهاب منجر به درد و تورم و کاهش توانایی حرکت مفصل زانو خواهد شد. شکستن این سیکل التهابی می تواند منجر به تسریع بهبودی و کاهش درد شود. برای این امر باید کارهای زیر صورت گیرد :
*استراحت به زانو :
- استراحت سبب کاهش کشش های مکرر روی زانو می شود.
- استراحت سبب کاهش التهاب و جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به زانو می گردد.
* یخ درمانی :
- سبب کاهش تورم زانو می گردد و در هر نوع آسیب حاد و آسیب مزمن زانو کاربرد دارد.
- اغلب مولفان توصیه می کنند یخ درمانی 3-2 بار در روز و هر بار برای مدت 30-20 دقیقه صورت گیرد.
- از تماس مستقیم یخ با پوست بپرهیزید. می توانید کیسه حاوی یخ را در حوله قرار دهید و حوله را روی محل بگذارید.
* فشار موضعی به زانو توسط بانداژ محل :
- فشار موضعی سبب کاهش تورم و تسریع بهبودی می شود.
- در برخی از آسیب های زانو بانداژ می تواند به قرار گیری صحیح کشکک سرجای خود و حفظ حرکات مناسب مفصل زانو کمک کند.
* بالا نگه داشتن زانو :
- سبب کاهش تورم و التهاب می گردد.
- بالا نگه داشتن سبب تخلیه مواد زائد و التهابی از زانو به سوی گردش خون مرکزی و کاهش التهاب می شود.
* استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDS ) :
- این داروها  در دوز کم سبب کاهش درد می شوند.
- این داروها در دوز بالاتر سبب کاهش التهاب هم می شوند.
- نمونه ای از این داروها عبارتند از : ناپروکسن و ایبوبروفن.
- چنانچه زخم معده یا اثنی عشر دارید یا قبلاً دچار خونریزی به هر دلیل شده اید قبلاً از مصرف این داروها حتماً با پزشک مشاوره کنید.
چه موقع به پزشک مراجعه شود
- هر گاه بعد از انجام برخوردهای اولیه که اشاره شد و یا استفاده از داروهای ضد درد بعد از 7-3 روز علائم شما ادامه یافت یا حتی بدتر شد حتماً‌-  به پزشک مراجعه نمائید.
- هرگاه بدنبال آسیب به زانو قادر به راه رفتن روی زانو نبودید فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه نمایید چرا که احتمال بروز شکستگی زانو در این موارد بالاست و یک اورژانس به حساب می آید.
- تب بهمراه درد زانو ( احتمال عفونت زانو )
- درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل در زانو.
- زخم بزرگ یا عمیق در ناحیه زانو باشد.
- تورم زانو در افرادی که بیماری خونی دارند ( هموفیلی ) یا آنها که داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند ( مثل وارفارین )
شرح حال, معاینه و بررسی های تصویری
شرح حال :

- درد در کجای زانوست ؟
- ماهیت درد چگونه است, درد تیز است یا گنگ و مبهم؟
- آیا آسیب قبلی در ناحیه زانو وجود داشته است یا خیر ؟
- چه حرکاتی درد را بهبود و چه حرکاتی آنرا تشدید می کند ؟
- آیا فرد مشکل طبی خاصی دارد؟
- میزان فعالیت روزانه وی چقدر است ؟
- چه داروهایی احتمالاً مصرف می کند ؟
- آیا حس در ناحیه پا و ساق نرمال است ؟
- آیا فرد تب داشته است یا خیر ؟
معاینه:
- بررسی ظاهری زانو از نظر کبودی, تورم, تغییر شکل.
- بررسی حساسیت زانو در لمس آن.
- بررسی و انجام تستهای اختصاصی مربوط به ارزیابی سلامت رباطها, تاندونها و منیسک ها که خارج از بحث ماست.

رادیوگرافی و سی تی اسکن :
- بر حسب شرح حال و معاینه پزشک امکان دارد برای بررسی شکستگی استخوانی احتمالی یا دررفتگی زانو و گاهی برای بررسی برخی سطوح مفصلی یا مشاهده تغییرات تخریبی زانو ( آرتروز ) عکس رادیوگرافی ساده درخواست کند.
- بندرت پزشک برای بررسی دقیق شکستگی یا دررفتگی امکان دارد سی تی اسکن درخواست کند.
- هم CT اسکن و هم رادیوگرافی ساده برای بررسی شکستگی های عادی هستند اما هر دوی آنها در بررسی و ارزیابی بافت نرم مفصل که شامل رباطها, عضلات و تاندونها و منیسک ها می باشند ناتوان هستند.
ام آر آی:
- در مقایسه با سی تی اسکن, ام آر آی شکستگی های استخوانی را بخوبی نشان نمی دهد.
- در مقایسه با سی تی اسکن, ام آر آی برای بررسی رباطها و تاندونها بسیار عالی است.
آرتروسکوپی :
- به مشاهده داخل مفصل زانو توسط دستگاه ویدئوئی می گویند.
- در این روش جراح توسط ابزاری خاص وارد حفره مفصلی زانو شده و آنرا بدقت بررسی می کند.
- در مواردی می توان اجسام زائد مثل قطعات شکسته غضروف که داخل فضای مفصلی مانده اند و سبب درد شده اند را با این روش تخلیه کرد.
جلوگیری از صدمات زانو
- لاغر اندام بمانید یا بهتر بگوئیم چاق نشوید. با حفظ وزن متعادل فشار بر روی زانوها کاهش و احتمال آسیب و آرتروز هم کاهش خواهد یافت.
- تناسب بدن خود را با انجام حرکات کششی و تقویت متناسب عضلات حفظ کنید. انجام حرکات کششی روی زانو قبل از ورزش به نحو قابل ملاحظه ای صدمات به زانو را کاهش می دهد.
- تقویت عضلات چهار سر رانی و پشت ران هر دو به کاهش آسیب های زانو کمک می کند.
- چنانچه درد مزمن زانو دارید شنا و ورزشهای آبی می تواند درد شما را بهبود بخشد, نیروی شناوری در آب سبب کاهش وزن و نیروی وارده به زانوها می شود.
- به بدن خود احترام بگذارید چنانچه ملی درد زانوی شما را ایجاد نموده یا بدتر می کند آنرا انجام ندهید.
- هرگاه خسته اید ورزش را ادامه ندهید, بسیاری از آسیبهای ورزشی هنگامی رخ می دهند که ورزشکار خسته است.
- استفاده از زانو بند در ورزشهایی مثل والیبال یا بسکتبال مفید است.


نقش ورزش در جلو گیری از بیماریها

نقش ورزش درجلوگیری از سرطان سینه

 

                                              

 

مطالعات اخیر ثابت می کند که فعالیت بدنی ممکن است در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. درآخرین مطالعه  دانشمندان بوستون درآمریکا روی  این مسئله کارکردندکه آیا ورزش می تواند درصد  زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد یا خیر؟ بیشترین فایده  زمانی مشاهده شدکه بیماران سه الی پنج ساعت درهفته ورزش می کردند. در مقایسه با زنان غیرفعال  این زنان درعرض چهار سال 50 درصد کاهش مرگ ومیر داشته اند ولی به هرحال این مطالعه به جاای اینکه حالت کنترلی و مقایسه گروهی باشد بر معاینه کلینیکی و روش توصیفی متکی بوده است . درنتیجه نمیتوان باقاطعیت گفت که عواملی نظیر روش زندگی آیا تاثیر مستقیمی دراین نتایج دارد یا خیر؟ درمورد نتایج این تحقیق دکتر میشل هولمز  عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان که مدیریت انجام این تحقیق را برعهده داشته  می گوید : شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید. فقط می توان گفت ورزش می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

                                         

                                     نقش ورزش در استحکام استخوان ها

 

                                         

تأثیر ورزش بر استخوان افراد به ویژه زنان جوان بسیار بیشتر از اثر مصرف کلسیم در استحکام استخوان های آنان است. به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، دکتر تام لیود استاد علوم سلامت دانشگاه پنسیلوانیا اظهار می دارد: مطالعات نشان می دهد،  ورزش بر استحکام استخوان ها تأثیر اساسی می گذارد و سبب تقویت استخوانها می شود. مطالعات نشان می دهد بیشتر توده استخوانی دختران در سنین 13 تا 15 سالگی شکل می گیرد و در 4 دهه بعدی به تدریج از بین می رود. در این مطالعه 80 زن به مدت 10 سال از نظر بروز بیماری های قلبی عروقی،  و سلامت استخوان بررسی شدند.

 

 

ورزش می تواند از خطر ابتلا به آلزایمر بکاهد

 

 

محققان سوئدی می گویند که ورزش منظم می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مقابله با تحلیل قوای مغزی کمک کند. این نتایج که در نشریه پزشکی لنست نورولوژی چاپ شده است حاصل یک مطالعه بلند مدت از وضعیت سلامتی گروهی از داوطلبان سالخورده است. خطر ابتلا به آلزایمر در آن دسته از افراد این گروه که در دوران میانسالی تحرک جسمی داشته اند 50 درصد کمتر از سایرین بود. این پندار که ورزش فکری، مانند حل جدول کلمات متقاطع ممکن است به دفع آلزایمر کمک کند از قدیم رایج بوده است. اما برخی پژوهشگران می گویند هنوز نمی توان در مورد ورزش فکری به عنوان راهی برای جلوگیری از آلزایمر اظهار نظر کرد. در نگاه اول به نظر نمی رسد تحرک و ورزش جسمی در حفظ قوای مغزی خیلی موثر باشد. اما شواهد روز افزون حاکی از آن است که ورزش منظم می تواند در این زمینه موثر باشد؛ شاید بــه ایـن دلیـل که بهبود فرآیند گـــردش خون باعث جــــاری شــدن خــون بـه کلیـــه بخش های مغز می شود. ساز و کار دقیق این پدیده مجهول است اما امیدمی رود تجارب آزمایشگاهی به روی موشی که با کمک مهندسی ژنتیک به گونه ای طراحی شده است که علائم آلزایمر را بروز دهد، چگونگی این موضوع را روشن کند. اما مطالعه تازه ، که نشان دهنده کاهشی چشمگیر در خطر قوای مغزی است، دلیل دیگری برای ورزش کردن است: برای بدنی سالم و مغزی سالم